Aantal bezoekers: 1573

Deze pagina is het laatst bijgewerkt op 10 juni 2022

Besluit Omleiding 607 opbreking De Blinkert Definitief(10/6/2022)
In samenspraak met de planning van de RET is nu gekozen voor een definitieve invulling van 607 tijdens de wegwerkzaamheden aan de Rotonde aldaar.
Richting Capelsebrug:
Bij Valeriussrondeel rechtsaf dan bij rotonde linksaf richting metrostation Slotlaan. Daar is TIJDELIJK een extra halte. Dan linksaf Abram van Rijckvorselweg. Dan bij rotonde rechtdoor bij de stoplichten LINKSAF naar s-Gravenland, dan linksaf naar winkelcentrum richting De Blinkert bij laatste rotonde voor de tunnel omkeren en dan via Gournodstraat en Capelle West via Kralingseveer richting eindhalte CB.

MAAR Richting vanaf CB naar CC!
In Capelle West de Doormanstraat rechtdoor , rechtsaf de dijk op, linksaf Nijverheidsstraat, rechts aanhouden onderdoorgang Algerabrug, kruispunt rechtsaf Ketensedijk naar beneden, rotonde Slotplein links af naar Valeriusronddeel en vervolgens daarvandaan terug via de bestande route naar Capelle Centrum.

We rijden als 607 dus terug anders dan heen. Verwachting is dat dit de meest snelle en veilige oplossing is.

Omleiding rotonde Boutenssingel ter hoogte van zwembad De Blinkert (26/5/2022)

De Gemeente heeft ons gemeld dat de verkeersrotonde ter hoogte van zwembad De Blinkert 4 werkdagen dicht gaat voor asfalteringswerkzaamheden.
Dit alles per 20 juni a.s. Gevolg : we kunnen niet normaal vanuit de Ronddelen door de tunnel door naar de wijk ‘s-Gravenland of zo terugrijden. Er resteert een moeilijke omleiding : via Slotlaan en linksaf de Abram van Rijckevorselweg linksaf naar ‘s-Gravenland en normaal door naar Kralingseveer en eindpunt.

  1. Algemene Ledenvergadering 2022 op dinsdag 31 mei

    Op dinsdagavond 31 mei wil het bestuur weer bij elkaar komen met alle vrijwilligers voor een Algemene Ledenvergadering. Het is goed om voor begin van de grote zomervakantie elkaar nog weer te zien en te spreken (alhoewel sommige mensen op deze datum al met vakantie zijn).
    Aan de orde komen dan in ieder geval de gang van zaken gedurende het afgesloten jaar 2021 en de jaarrekening over dat jaar. Uiteraard kijken we natuurlijk ook met een half oog naar de gang van zaken in het lopende jaar 2022. Ook delen wij graag ervaringen en bevindingen van de chauffeurs.

    Wij komen bij elkaar in het wijkcentrum De Harp in ,s-Gravenland, wij zijn daar al eerder te gast geweest. De uitnodiging volgt zo spoedig mogelijk.
    Na afloop weer enige hapjes en een lekker drankje om op een ontspannen wijze nog beter kennis te maken met elkaar. Inloop 19.30 uur Aanvang 20.00 uur en einde omstreeks 22.00 uur…Noteer het alvast in je agenda!

  2. De komende vakantieperiode (10-05-2022)
  3. Met het oog op de krappe bezetting van chauffeurs voor de komende periode is contact opgenomen met de gemeente. De gemeente zal contact opnemen met een (uitzend)bureau van chauffeurs in opleiding waar ook de RET (leerling)chauffeurs van betrekt. Deze chauffeurs worden opgeleid voor een baan in het Openbaar Vervoer en stromen daarbij langzaam door naar de echte baan van buschauffeur. Zij rijden nu voornamelijk rond in Rotterdam Zuid, Rhoon en Poortugaal. Onderzocht wordt nu of deze leerlingen bereid zijn tijdelijk in Capelle te gaan rijden, maar ook…. of zij ook beschikbaar zijn in de vakantieperiode 2022. Twee tot drie chauffeurs zou welkom zijn in ons geval. Volgende week staat een gesprek hierover gepland. Wordt vervolgd .
  4. Tijdelijk extra vergoeding (10-05-2022)
    Daarnaast hebben we als bestuur zelf besloten een extra vergoeding te geven aan chauffeurs die extra willen rijden. Dit is een tijdelijke maatregel (geldend alleen voor juni en juli) en geeft waardering aan de vrijwilligers die extra tijd willen besteden aan diensten.

    Chauffeurs die eenmaal per week rijden ontvangen 1 euro zoals gebruikelijk. Chauffeurs die tweemaal rijden per week ontvangen voor de tweede dienst 2 euro per uur. Chauffeurs die driemaal rijden in dezelfde week ontvangen voor deze derde dienst 3 uur per uur. Meer dan drie diensten per week rijden achten we niet bevordelijk voor ieders gezondheid.
    Chauffeurs die dus 2 diensten rijden per week ontvangen 6 plus 12 euro is 18 euro. Chauffeurs die driemaal in dezelfde week rijden ontvangen 6 + 12 + 18 euro is 36 euro in die zelfde week. We blijven bij het indelen van chauffeurs in die weken wel gewoon letten op de gezonde balans en werkbelasting van de beschikbare vrijwilligers. Het is een financiële prikkel die we als vrijwilligersorganisatie niet graag toepassen, maar nood breekt wet in de komende vakantieperiode.

  5. De drukte bij de Ronddelen (10-05-2022)Aan de orde is gesteld de drukte bij de Ronddelen in de ochtenduren. De Gemeente zal nogmaals contact opnemen met ARRIVA om te kijken of daar een extra busstop kan worden gemaakt, desnoods met een nieuwe bushalte aan het begin van de toegangsweg naar de Ronddelen. Eedere verzoeken zijn afgewezen door ARRIVA. Men beschouwt daar de buslijn 323 als een sneldienst en ze wilen niet te vaak stoppen bij kleinere haltes. Wordt vervolgd…
  6. De buurtbus en de komende vakantieperiode 2022(2-5-2022)
    De komende periode gaan veel Nederlanders met een welverdiende vakantie. Dat geldt natuurlijk ook voor een groot deel van de buurtbuschauffeurs.
    Velen van ons gaan in juni met vakantie, sommigen een paar dagen, anderen een paar weken tot wel 2 maanden.
    Kortom, we komen naar verwachting in juni circa 10 chauffeurs tekort voor een dekkende planning en dat geeft veel gaten in de planning en in de dienstregeling.
    Zonder meer de derde bus uit bedrijf stellen en met twee bussen de zomervakantie gaan rijden, is niet zo makkelijk te doen. We komen niet op de juiste tijd langs de juiste halte en dat geeft irritatie bij het reizigers publiek. Vele passagiers wachten dan tevergeefs op een bus die niet komt en de geregelde uurdienst handhaven zal niet mogelijk blijken.
    Dat allles zal schade toebrengen aan onze goede naam reputatie bij publiek en gemeente…Er kunnen zonder extra maatregelen tijden en plaatsen zijn waar de buurtbus niet komt en dat willen we zo veel mogelijk voorkomen.
    Daarom zijn we op zoek naar maatregelen die de schade beperken. Gedacht wordt aan het meer laten rijden door liefhebbers.
    Maar meer dan drie dienstritten per week per chauffeurs achten we voor vrijwilligers niet gewenst, ook kunnen we niemand verplichten om vaker te rijden. We hebben het dilemma voorgelegd aan de gemeente en RET en zijn in afwachting van hun reactie.
    Maar als je zelf ook suggesties hebt om de komende zomerperiode zonder grote BVC-kleerscheuren door te komen, laat het gerust weten en zijn we je dankbaar.
  7. Het conceptrooster voor MEI staat klaar (25/04/2022)
    In deze maand is 5 mei een normale werkdag en 26 mei, Hemelvaartsdag, een wettelijke feestdag.
    In het geval van eventuele aanpassingen graag je reactie per email>
  8. Het kunnen volgen van buurtbussen(14-04-2022)
    Doordat de portofoons aan boord van de buurtbussen met regelmaat onderweg een GPS-signaal uitzenden, kan de coördinator het rijden van de bussen volgen. Hierdoor kan in (nood)gevallen gelijk kan worden opgezocht waar de bussen zich op een willekeurig tijdstip bevinden.
  9. Vakantieperiode 2022(14-4-2022)De vakantieperiode komt er aan en iedereen gaat weer genieten van een aantal weken vakantie. Dit betekent voor de buurtbus uiteraard behoorlijk wat extra werk voor de planning en voor de thuisblijvende chauffeurs, we moeten immers toch wel de diensten blijven rijden. Heb je je vakantie al vast gezet of weet je het nog niet zeker? Laat het de planning graag bijtijds weten. Sommigen hebben dit al gedaan.
  10. Goed instellen van de lichtkrant met de tekst “sorry , geen dienst”(13-04-2022)
    De meeste chauffeurs stellen dit goed in met de code “33”. Er zijn echter chauffeurs die gebruiken code “00” hiervoor. Doe dit NIET, want het kost jezelf veel tijd om vanuit codes 34,35, of 36 naar code “00” te komen. De volgende ochtend moet de eerste chauffeur weer vanuit code “00”naar code “34” of “35” of “36” zien te komen, Dat kost heel veel insteltijd om zowel de tientallen als de eindcijfers opnieuw te selecteren. Gebruik dus code “00”nooit maar blijf bij het cijfer “33”. Veel ochtend-chauffeurs zullen u dankbaar zijn!
  11. Oekraniërs en vrij reizen ?(13-04-2022)Het is waar dat landelijk is afgesproken dat binnenkomende Oekrainse vluchtelingen vrij OV reizen hebben tot de eerste plaats van bestemming in Nederland. MAAR……Daarna moet de ontvangende gemeente van bestemming / binnenkomst een heleboel zaken voor vluchtelingen gaan regelen waaronder ook geldige OV-chipkaarten voor hen. Dit is dus ook het geval in Rotterdam en Capelle. We kunnen ons best indenken dat een gemeente dat niet op dag 1 voor hen allerlei OV chipkaarten goed geregeld heeft. Er moeten van eenieder pasfotos en aanvraagformulieren worden opgestuurd. Dus voorlopig laten we voor hen dat dan ook tijdelijk toe in de buurtbus.
  12. NIET wegrijden met open deuren!(06-04-2022)Ondanks eerdere waarschuwingen wordt geconstateerd, dat sommige chauffeurs nog altijd wegrijden met open deuren. Dit in vertrouwen dat de deuren door de noodschakeling automatisch zullen sluiten. Dit is onbehoorlijk (richting passagiers) en absoluut ongewenst in verband met de veiligheid. Je zult maar eens omvallen bij het optrekken en tegen half geopende deuren aanvallen! Sluit de deuren dus altijd bij stilstand en met de RODE knop. Bij constatering zullen de chauffeurs een schriftelijke waarschuwing ontvangen!
  13. Bus B3 links parkeren op de gemeentewerf(06-04-2002)Mensen op verzoek van de gemeente nogmaals :Parkeer aan het eind van de werkdag bus B3 1626 als eerste links dus naast de electiciteit-laadpaal. De andere twee bussen rechts daarvan naar rechts opvullen.
    Deze derde bus B3 vertrekt de volgende ochtends namelijk als laatste bus weg vanaf de werf om 08.00 uur. Op deze manier blokkeren we niet de werkplaats achter de schuifdeur die voor de bussen staat. De mensen moeten daar in en uit kunnen komen in de ochtend. Dank hiervoor !
  14. Omleiding Henri Evertsenstaat in Alexanderpolder(24-3-2022)
    Van 4 april tot en met 29 juli vinden er werkzaamheden plaats aan de Henri Eversstraat (het Lage Land) . Hierdoor zullen lijn 605 en 606 een omleiding rijden. Zie bijgaand de route wijziging (wij rijden tijdelijk de blauwe lijn). Op de Prinsenlaan ter hoogte van de Van Heukelomstraat komt een tijdelijke halte.
    Na halte Alexandrium I rijdt men na de metroslagbomen bij het metrostation NIET rechtdoor (dit wordt immers afgesloten), maar sla je gelijk linksaf naar de Prinsenlaan. Na circa 400 meter sla je bij de eerste stoplichten rechtsaf en rijdt men door naar de eerste rotonde en sla je driekwart linksom en vervolg je weer de oude route langs het zwembad en vervolgens ziekenhuis. Dit geldt natuurlijk ook voor de omgekeerde rij route van 606…. Men rijdt dus een tijd lang niet langs de Action of het winkelcentrum.
  15. Met ingang van maandag 28 maart rijden we NIET meer langs IJSSELZICHT (18-3-202)
  16. Komende aanpassingen Handhelds(15-03-2022)
    1. De halte Kievitlaan op lijn 607 zal worden ingebracht
    2. De haltenaam BOUMAN op lijn 607 zal voorlopig niet worden gewijzigd in Damhertstraat (cosmetisch)
    3. De halte Capelle Centrum is qua GPS verplaatst naar begin DUIKERLAAN (bij ABN Amro kantoor). Dit om het automatisch doorscrollen van de handheld vanaf beginpunt naar hetzelfde eindpunt Capelle Centrum te voorkomen
    4. Onderzocht wordt of de eerste piep bij het uitchecken is te voorkomen. Veel passagiers wachten namelijk bij het uitchecken niet op de tweede (goede) piep met de status “Tot Ziens”.
  17. NOOIT wegrijden met open deuren!!!(12-03-2022)
    Uit constateringen en gesprekken met meerdere chauffeurs hebben we begrepen dat ze bij iedere halte wegrijden met open deuren, vertrouwende op de noodschakeling, die deze dan na een paar meter rijden wel zal dichtdoen. Het zou zijn geleerd in hun opleiding….
    MENSEN doe ALTIJD de deuren dicht met de rode knop, wacht op de sluiting en rijd daarna pas weg!. NOOIT en NOOIT wegrijden met open deuren. Dat hoort niet en is ook niet zo geleerd, we leven niet in India. Het risico van passagiers en open deuren (ouderen , kinderen en kinderwagens) is te groot (claims) en is ook verboden. Dat doe je in je eigen auto met kleinkinderen aan boord ook nooit. De NOODSCHAKELING is alleen voor NOODGEVALLEN door een fout van de chauffeur en niet om makkelijk weg te komen bij een halte! Een vliegtuig vertrekt ook niet met de deuren open. Let hierop en spreek elkaar hier op aan.
  18. In geval van schade(11-03-2022)
    Zijn er slachtoffers gevallen (letselschade), dan meldt je je allereerst via 112 bij de politie en pas daarna bij de BVC.
    Bij het oplopen van een schade/aanrijding/ongeval (materiële schades) meldt je je zo spoedig mogelijk bij Piet of Paul om te kijken of er snel noodmaatregelen moeten worden getroffen. Afhankelijk van de aard van de schade, zal worden geprobeerd om zo spoedig mogelijk op de plaats van het ongeval te komen. Is er alleen materiële schade, probeer dan zelf foto’s te maken, regel de zaak met de tegenpartij (indien het geval) en dan rijdt je (indien technisch mogelijk) naar een veilig plek in de directe omgeving in afwachting van hulp of een beslissing. Na overleg tussen het bestuur en de chauffeur zal bij grotere schades overleg worden opgenomen met de RET voor verdere afhandeling.Het blijkt een misverstand dat aanmelding van een schade bij Piet of Paul veelal voldoende is. Maar dit is niet het eind van het incident voor de chauffeur, maar het begin van een (tijdrovend) schadetraject voor de vereniging. De RET zal altijd de volgende vragen beantwoord zien: WAT , WAAR , WANNEER, WIE en HOE is het ongeval gebeurd? Ook de leasemaatschappij of de verzekeraar kunnen later nog extra vragen hebben, vragen die alleen de chauffeur in kwestie kan beantwoorden. Dus die moet hiertoe altijd aanspreekbaar blijven.We gaan als BVC open met elkaar om, ook met schademeldingen
    Iedereen kan ongewenst schade rijden, bijvoorbeeld door een tegenligger of door een domme stuurfout. Het valt niet te voorkomen als deelnemer aan het drukke stadsverkeer. Daarbij willen we graag open zijn richting iedereen. Vaak komt een andere chauffeur een uur later langs de zelfde locatie of in dezelfde situatie. Gebruik van de chauffeurs-app is dus in dat geval de norm. Ook kunnen daardoor bij noodgevallen chauffeurs die in de buurt wonen te hulp schieten (is een aantal malen voorgekomen), maar we horen en leren er ook graag van.We zijn als bestuur voor openheid. In het verleden hebben we vrijwilligers met een schade wel eens beschermd in naam of ‘aanzienlijke’ schades met de mantel der liefde bedekt. De oude buurtbussen zagen er dus in de loop der maanden steeds slechter uit en de gemeente Capelle aan den IJssel heeft daarbij meer dan 7000 euro aan schades uitbetaald aan de RET. Er zijn chauffeurs die daar geen enkele notie van hebben gehad, deels omdat we het als BVC-bestuur vaak stil (lees discreet) hielden.

    Maar de gemeente heeft ons eind 2021 gemeld dat ze dit niet meer willen doen: in reactie hebben we trainingsrondes georganiseerd en spreken ‘gejaagde’ chauffeurs meer dan vroeger aan op hun rijgedrag. Zo gaan we sinds 2022 ook om met schades : Melden dat er schades zijn gereden , met details! Geen leuk nieuws voor betrokkene, wel open en eerlijk. Er zijn mensen die dan denken dat mensen aan de schandpaal worden genageld, dat vind ik dan deels beleving, want liever doen we het niet, maar het is noodgedwongen een goede leerschool. Het enige wat we kunnen doen is delen van gemeenschappelijke ervaringen en informatie in de hoop dat iedere chauffeur bewuster om leert gaan met én de bussen én de apparatuur én elkaar ook vrij (mogen) aanspreken op veilig en voorzichtig rijden. Dat is immers de hoofddoelstelling van de BVC!
    Leuker kunnen we het niet maken, maar onze vereniging wordt groter dus moeten we ons op hoofdpunten gaan aanscherpen en communicatie over voorspoed en tegenslagen is een stevig hulpmiddel. Ik doe hierbij een beroep op ieders medewerking en erkenning van onze eerste doelstelling! Heb je vragen of ideeën, suggesties of bezwaren laat het mij per email weten svp.

  19. Bekende problemen met de handhelds (25-02-2022)
    Sinds de invoering van de nieuwe buslijnen op 10 januari 2022 kampen we met problemen met de handhelds.Oplossingen vragen helaas tijd…
    De RET heeft problemen om de juist GSM-posities te kunnen inprogrammeren in de software. Ook kan een nieuwe release van de software (met aanpassingen ) slechts eenmaal in de week – uitsluitend in de nacht van zondag op maandag – via downloaden van een nieuwe versie plaatsvinden. Het is dus niet zo makkelijk allemaal.Wel zijn de voornaamste geconstateerde problemen duidelijk (en dagelijks merkbaar) en kunnen zijn:

    1. Bij zone-grenzen aangekomen blijft de handheld hangen, een zetje met de vinger door de chauffeur naar de volgende halte is dan noodzakelijk
    2. We hebben twee zonegrenzen in ons routes
      1. Bij Avanze tussen de wijken Oostgaarde en Schollevaar;
      2. Bij de tunnel van De Blinkert, de grens tussen de wijken Middelwatering en ‘s-Gravenland
    3. Bij het instellen van de nieuwe route op de beginhalte Capelle Centrum, schieten binnen enige seconden alle haltes voorbij en stopt pas weer op eindhalte Capelle Centrum;
    4. De handheld toont onverwacht de vervallen haltes Sibeliusweg en Franckstraat
    5. De handheld schiet volledig uit de bocht en komt uiteindelijk uit op haltes ver weg van de huidige halte uit, zoals bijvoorbeeld op de Rivierweg
    6. De handheld komt in problemen bij afgesloten haltes als Operalaan en Hermitage

    Alles bij elkaar een moeizaam werkbaar systeem, de RET tracht tot op de dag van vandaag bovengenoemde problemen op te lossen tot nu toe met wisselend succes.

  20. Instructie bediening van apparatuur (23-02-2022)
    We merken dat veel chauffeurs problemen hebben met de bediening van de elektronische apparatuur. Soms durft men of wil men dat niet zo snel bekennen of melden, waardoor kleine problemen lange tijd blijven gelden en de dagelijkse gang van zaken wordt verstoord. Een nadere uitleg en toelichting op de apparaten is dus vaak wel gewenst.
    Voor alle chauffeurs met onbekendheid/problemen met handhelds, portofoons en PIN-terminals wordt er daarom op 12 maart in het Huis van de Wijk Oostgaarde in de Linie een inloopmiddag georganiseerd.
    Deze inloop begint om 13.00 uur en eindigt om 15.00 uur in de vergaderzaal waar wij eind vorig jaar hebben vergaderd. Je kunt er individueel vragen en problemen melden en de apparaten zelf eens goed proberen. Het is een inloop, je hoeft niet de hele tijd aanwezig te blijven.
    Laat graag even weten of je komt en om ongeveer hoe laat.
  21. Misverstanden over ‘gratis’ reizen in Rotterdam(23-02-2022)
    Bij het rijden in Alexanderpolder stappen aardig wat ouderen in met een onvoldoende chipkaartsaldo bij het checken. Velen weten niet dat zij recht hebben op vrij reizen voor AOW-gerechtigden in Rotterdam (evenals bij ons in Capelle).Er komen flyers voor in de bus waarbij ouderen worden verwezen voor hulp bij het aanvragen van vrij reizen. Deze kunnen in voorkomende gevallen worden uitgereikt aan ouderen met problemen met inchecken. Een voorbeeld van het ontwerp van deze flyer is hier bijgevoegd. Lees het als chauffeur alvast ook, dan kan je enige toelichting geven bij vragen.
  22. Is er animo voor het rijden op zaterdag?(18-02-202)
    Sinds het stoppen van buslijn 37 wordt de gemeente overspoeld met klachten dat er op zaterdag geen bus meer rijdt tussen De Ronddelen en Capelle Centrum. De gemeente vraagt de BVC (informatief) of er voldoende animo is/zal zijn van vrijwilligers om ook op zaterdag te gaan rijden.
    Te denken valt wat ons betreft aan een (1) buurtbus tussen het Valeriusronddeel en Capelle Centrum vanaf 09.00 uur tot 17.00 uur tegen nader te bepalen commerciële condities en hogere zaterdag-beloning voor vrijwilligers.
    Het valt ons een beetje moeilijk, we gaan op zaterdag altijd tanken. Voordat we verder gaan met de gemeente, willen we als bestuur graag weten of er voldoende vrijwilligers zijn die in principe rijden op zaterdag wel zien zitten. Er moet een voldoende pool van vrijwilligers daarvoor beschikbaar zijn. Eenmaal ja gezegd tegen de gemeente, is het natuurlijk niet vrijblijvend meer. Graag jullie reacties naar planning BVC.
  23. Aanpassingen DOCUMENTATIE website(17-02-2022)
    De bestaande DOCUMENTATIE op de website is in een aantrekkelijker jasje gestoken. Documenten zijn uit elkaar getrokken en in een ander formaat gezet, toegang is makkelijker gemaakt. Teksten zijn geactualiseerd voor het rijden met 3 bussen. Lees de artikelen eens op je gemak door.Doel is toegang tot gebruiksaanwijzingen te verbeteren. In de praktijk wordt herhaaldelijk geconstateerd dat chauffeurs niet goed genoeg op de hoogte zijn van de bediening van toestellen, daardoor geen apparaten durven te gebruiken, belangrijke PIN-codes niet weten te ontdekken en nog steeds zelfs de aan- en uitknop niet kunnen vinden. Daar ligt dus een persoonlijke uitdaging voor iedereen! Heb je toevoegingen of wijzigingen voor de geplaatste documenten, stuur het dan toe per email voor verwerking in de tekst.
  24. Tussentijds uit- en inchecken op Capelle Centrum niet meer nodig(15-02-2022)
    Na eerdere vragen of passagiers eerst moeten uitchecken en dan weer opnieuw moeten inchecken bij wisseling van lijnen op Capelle Centrum, heeft de RET dit nader uitgezocht. Het is na een proef gebleken dat passagiers NIET hoeven uit en in te checken bij een lijnwisseling van de buurtbus. Ze kunnen op dat moment dus gewoon blijven zitten. Dit komt bijvoorbeeld voor als mensen uit Capelle West via Capelle Centrum door moeten reizen naar het IJsselland ziekenhuis of terug. Chauffeurs hoeven hier dus NIET (meer) op te letten.Veel gestelde vragen van passagiers(Q&A) en antwoorden(15-02-2022)

    1. Waarom rijdt de buurtbus niet op zaterdag en zondag?
      Als gevolg van de coronamaatregelen maakten afgelopen anderhalf jaar minder mensen gebruik van het openbaar vervoer. Regionale OV-bedrijven, waaronder de RET, kregen hierdoor minder inkomsten en kunnen tijdelijk minder trams, metro’s en bussen laten rijden. Voor Capelle aan den IJssel heeft dit ook gevolgen. Vanaf januari zal buslijn 37 van de RET niet meer rijden. De buurt bussen rijden van maandag tot en met vrijdag tussen 7.00 en 18.00 uur. Naast de buurtbus neemt vervoerder Arriva een deel van de route van RET lijn 37 over met buslijn 383. Lijn 383 rijdt ook van maandag tot en met vrijdag tussen 7.00 en 18.00 uur. Dat betekent dat op zaterdag geen busverbinding meer bestaat.
    2. Hoe kan ik inchecken met mijn OV kaart als ik gratis mag reizen als AOW gerechtigde?
      In Capelle en Rotterdam kunnen AOW gerechtigden vrij reizen met het openbaar vervoer van de RET. Om te voorkomen dat de melding Onvoldoende saldo verschijnt bij het inchecken, is het nodig vooraf voor het inchecken te zorgen voor voldoende saldo op de OV-chip kaart. Voor 9 uur ’s ochtends is er geen korting van toepassing. De korting geldt alleen bij openbaar vervoer met de RET dus niet als men reist met de Arriva lijn 383.
    3. Hoe werkt het vrij reizen van kinderen in Rotterdam?
      De gemeente Rotterdam start op 1 januari 2022 een proef waarbij kinderen van 4 tot 12 jaar een jaar lang gratis kunnen reizen met het openbaar vervoer in heel Rotterdam. De proef houdt in dat alle kinderen in de leeftijd van 4 tot 12 jaar die in Rotterdam ingeschreven staan, een jaar lang gratis kunnen reizen met de vervoersmiddelen van de RET, zoals de metro, tram en bus en de buslijn van EBS in Rozenburg. Het enige wat hiervoor nodig is, is dat het kind een eigen persoonlijke OV-chipkaart en DigiD heeft. Daarmee kan het gratis reisproduct worden aangevraagd. Dit kan via www.rotterdam.nl/loket/gratis-ov-voor-kinderen.

    Wegopbreking Vrijheidsdans(13-02-2022)
    Met ingang van dinsdag 15 februari gaat de VRIJHEIDSDANS (in Schollevaar) dicht voor asfalteringswerkzaamheden. Dit alles duurt ongeveer een week. Gekozen is voor een omleiding richting Beatrijserf en de Burgemeester van Dijklaan, dit is de weg parallel aan de spoorbaan.
    Dat betekent voor lijn 605 dat je na de bussluis en halte daar de eerstvolgende afslag rechts af kiest (BEATRIJSERF) en rijdt richting spoorbaan. Daar kan je op de nieuwe rotonde links af slaan en vervolgens via de volgende rotonde Schollevaar (Shell station) verlaten en de normale route richting Alexandrium III volgen.
    Voor bus 606 geldt dit eveneens , maar in omgekeerde rijrichting. Mocht je passagiers hebben die normaal op de vervallen halte Heksendans uitstappen. laat ze dan in de buurt van de BEATRIJSERF op een veilige plek uitstappen svp

    Nieuwe Rijvaardigheidstrainingen gemeentewerf(10-02-2022)
    Omdat we eind vorig jaar iedereen moesten klaarstomen voor de nieuwe routes in januari, hebben nog niet alle chauffeurs hun rijvaardigheid bewezen. De BVC organiseert onder leiding van Henk Hagers opnieuw een aantal rijvaardigheidtraining op zaterdagochtend 26 februari en 12 maart op de gemeentewerf. Aanvang 10.00 uur. Ben je nog niet eerder op deze cursus geweest? Meldt je aan bij de planning voor indeling op een van beide ochtenden.

    Goed parkeren op de gemeentewerf(09-02-2022)
    Met de komst van de derde bus, nemen we meer plaats op beslag op de gemeentewerf.
    Verzocht is om de bus die ‘s-ochtends als laatste bus vertrek (dus 08.00 uur de derde bus) voortaan gelijk links (als eerste bus) naast de oplaadpaal te parkeren. Zo kunnen de ambtenaren in de ochtend makkelijk bij het tweede rolluik komen bij de spullen die daar liggen opgeslagen. Dus bus 3 bij einde dienst voortaan uiterst links (als eerste bus) parkeren direct naast de oplaadpaal. Rechts daarvan parkeren bus 1 en bus2.

    Ed Schrijvers tijdelijk uitgeschakeld…(08-02-2022)
    Ed heeft tijdens het sporten zijn rechter pols gebroken en kan een 6-tal weken niet de bus besturen. Ed beterschap toegewenst!
    Ed is een vaste rijder op dinsdadochtend dus mocht je eens zin hebben als vervanger voor deze dienst meldt je graag aan als chauffeur,
    Alvast hartelijk dank namens de planning.

    De eerste ervaringen op de nieuwe routes(02-02-2022)
    Nu we een aantal weken onderweg zijn , komen de eerste signalen van jullie binnen.
    De indrukken , verbeteringen maar ook fouten zijn in de vorm van Praktijkrichtlijnen gezet die inmiddels per email aan iedereen is verzonden.
    Lees de signalen en berichten en LEER ER VAN!
    Er zijn mensen die niet blijken te lezen, of anders denken of doen dan eigenlijk bedoeld.
    Dat alles komt in de praktijk uiteindelijk altijd tot uiting.
    Luister en leer van elkaar, toon begrip voor mensen die veranderingen in route of eigen rijgedrag niet snel onder de knie krijgen.

    Problemen met de handhelds(25-01-2022)
    Vanaf de eerste dag van de nieuwe routes (10 januari 2022) zijn er eigenlijk twee problemen met de handhelds geconstateerd:

    1. Het apparaat stopt met de route bij het naderen van iedere zonegrens van de RET. Men moet dan met de hand de volgende halte aanwijzen.
    2. Bij het instellen op Capelle Centrum voor de 605 en 606 loopt het apparaat geijk alle opvolgende haltes langs en eindigt de gekozen rit uiteindelijk weer op Capelle Centrum.
    Op zich twee problemen die we eerder hebben gehad in het verleden. Het hangt af van het instellen van de juiste locatiedata van alle haltes voor de GPS.
    Jammer is wel, dat ondanks deze twee bekenden problemen, de oplossing bij de leverancier Thales ligt. De RET leidt onze klachten door maar kan ze niet zelf aanpassen of anders instellen. Deze slag wordt dan opgelost in een volgende relase van de software maar zijn we twee extra dagen verder. Wordt vervolgd.

    Tanken bij de AVIA(20-01-2020)
    De eerste week hebben we getest of mensen zelf een lege dieseltank zien aankomen en het ons melden om te gaan tanken. Dat bleek dus niet altijd het geval: dat gaf problemen voor de collega chauffeur op de eerstvolgende ochtend. Die moest alsnog ergens snel gaan tanken.
    Om dit te voorkomen geldt iedere dinsdag en donderdagmidden checken of men nog voldoende diensel heeft. Is er meer dan de helft dan doen we niets , maar zodra de wijzer onder de helft staat, gaan we gewoon eind van de middag 30 liter tanken. 30 liter dus en niet 30 euro (want dan krijgen we ongeveer 16 liter diesel en dat is echt te weinig!)

    Gesprek met RET en Gemeente(17-01-2022)

    De aanloop probleempjes welke we hebben ondervonden zijn vanmiddag in een digitaal overleg aangekaart.
    Zij gaan hier mee aan het werk.
    Ik noem een aantal punten waarin wij ook onze bijdrage in kunnen leveren om snel(ler) tot een goed resultaat te komen.

    1. B2-D3 start voortaan op de gemeente werf en gaat direct richting IJsselzicht, De Terp zo door naar de Vrijheidsdans, Alexandrium 3, Alexandrium 1, Oosterflank door naar IJsselland Ziekenhuis. Dit was anders maar vanaf dinsdag 18 januari is deze in de route mee genomen. Als je op het rooster kijkt dan klik je op je dienst en daar staat de opgegeven route welke we gaan rijden. Tot op heden reed deze bus leeg naar de beginhalte aan de Vrijheidsdans.
    2. De lus IJsselzicht blijft tot zeker eind Februari gereden worden.
      -De haltes op de Hermitage en Operalaan nemen wij NIET, we rijden direct door richting het Station. Op 24 januari gaat deze weg dicht ook voor de grote RET bussen.
    3. Vanuit de andere richting ook niet de Operalaan op maar de Burgemeester van Beresteijnlaan op zo de route naar De Terp.
    4. In verband met software probleem met de handhelds is dit deels op te lossen om NIET op het Centrum van lijnnummer te veranderen, hierdoor loopt het programma vast. Stop een halte voor het Centrum of indien mogelijk een parkeerplaats en wijzig daar al je lijn. Probeer ook op te nemen om de lichtkrant alvast op de juiste route te zetten welke je na aankomst op Capelle Centrum van gaat rijden. Dit voorkomt heel veel verwarring bij de reizigers.
    5. Van heel groot belang is dat we op tijd moeten rijden. In de praktijk blijkt dat de tijd tussen de haltes ruim zijn, hierdoor komen we veel te vroeg op het Centrum aan. Hieruit zullen direct vragen komen maar gezien het in totaal overzicht niet nog de topdrukte hebben kunnen we ook niet duidelijk maken om de tijden tussen de haltes aan te passen. Sta je bij een halte let op je vertrektijd, wacht echt tot de juiste vertrektijd is.
    6. De portofoons, lees volgens de instructie hoe deze aan en of uit gaat, blijf verder uit het menu, test bij aanvang de porto je collega voor B2 is er dan ook. Als er dan iets is kunnen we direct handelen.
    7. Halte Franckstraat nemen wij NIET meer mee ook al staat dit op de website RET, 9292 wij gaan via de Gournodstraat Capelle West is of andersom ’s-Gravenland, Puccinistraat Blinkert, Reviusrondeel zo richting Centrum. De halteborden zullen zsm daar worden verwijderd door de gemeente.
    8. De aanpassingen weghalen voor bussluis Ronddelen gaan door
    9. Vandaag hebben veel reizigers niet kunnen inchecken door ICT systeemfouten.Heb je een probleem bij het instellen van de HH en hij loopt niet mee laat dan de reizigers NIET inchecken want uit checken gaat dan geheel niet en de reiziger is daar niet blij mee en zal de frustratie dan misschien verbaal tegen ons uiten.
    10. De papieren van de nieuwe bus komen nu aanstaande woensdag binnen bij de RET.
  25. Bevestiging Bus B1D1 foutief(17-01-2022)Bij het verzenden van de bevestiging voor de komende week is voor de dienst B1D1 niet het rooster van de ochtenddienst maar van de middagdienst (B1D2) meegestuurd. Dit is dus niet correct. Dit is inmiddels gerepareerd.Ervaringen eerste week!(16-01-2022)De eerste week van de route kwamen er verschillende signalen (positief en negatief) binnen.
    1
    Allereerst veel klachten van RET en reizigers dat de bussen niet zouden rijden. Oorzaak : we rijden nog niet op de juiste tijden langs de haltes. Zo hebben we zelf geconstateerd, dat enkele chauffeurs minuten eerder vertrekken vanaf de BEGIN haltes dan gepland. We hebben ook geconstateerd dat een chauffeur 12 minuten eerder aankwam op de EINDHALTE!
    Mensen dat is niet de bedoeling!! Gebruik je haltetijden onderweg en ga op bepaalde moment staan wachten op een van de veilige bushaltes, bijvoorbeeld bij het ziekenhuis…..
    2
    De handhelds bevatten een storende fout, in bepaalde situaties schoot het apparaat gelijk door naar de eerstvolgende zonegrens en niet naar de eerstvolgende halte. Dat is hopelijk zaterdag gerepareerd.
    3a
    PAUZEREN
    bij de rusthalte Capelle Centrum. Ga niet in het midden van de halte aan de AH zijde pauzeren! Dan kan er namelijk geen enkele grote bus goed achter parkeren, die moet dan halverwege de weg stoppen en oudere passagiers moeten dan moeilijker en gevaarlijker uitstappen.
    Rij dus altijd zo ver als mogelijk naar voren en pauzeer niet halverwege de halte.
    3b
    HALTEREN
    Bij aankomst op Capelle Centrum AH zijde en gelijk weer doorrijden als 607 is handig om niet verder door te rijden dan de instapmarkeringen, dit zijn de speciaal geblokte straattegels), want verderop is geen verhoogd halteperron meer, niet veilig voor oudere passagiers met rollators. Hierbij is er wel voldoende ruimte achterop voor overige bussen. Bij pauzeren daar rijdt je wel zo veel mogelijk door.
    4
    Een van de portofoons is gesloopt. Men heeft met de verkeerde kabel de plug-aansluiting kapotgemaakt. Het apparaat valt zo niet meer op te laden…..Jammer dat de bewuste chauffeur dit niet heeft gedurfd te melden, de volgende chauffeur zat gelijk met een probleem. Mensen het is niet alleen sturen, het is net zo goed voorzichtig omgaan met kwetsbare apparatuur. We hebben geen haast om dit apparaat snel te vervangen, het kost 147 euro. De goeden moeten even onder de kwaden lijden. Ook Een gloednieuw koffiezetapparaat, speciaal aangeschaft voor de chauffeurs op Capelle Centrum, bleek op de eerste ochtend al onbruikbaar, lees gesloopt…
    5
    In afspraak met zowel RET als met de gemeente rijden we in Schollevaar voorlopig NIET over de Operalaan en Hermitage. Dus niet eigenwijs zijn, omdat er blijkbaar geen verkeersbord staat, die kan er morgenochtend opeens wel staan. Zodra dit wel zou moeten of kunnen rijden, dan horen jullie het wel. Maandag hebben we hierover overleg met de gemeente.
    6
    De slagbomen bij het ziekenhuis weigeren nog al eens te vaak. Was ons niet bekend bij aanvang, maar we hebben daar extra reistijd (lees passeertijd) ingelast. Het zonder meer even omrijden via metrostation Schenkel is niet zonder meer mogelijk zonder dit structureel aan te passen in de landelijke informatiesystemen van bijvoorbeeld RET of OV9292.nl
    Dit kan hoogstens met ingang van maart 2022 anders worden. Wel zijn we in gesprek om de haltes Alexandrium III , Franckstraat eerder uit de route te verwijderen, dit vraagt om toestemming RET
    7
    Sommige chauffeurs rijden NIET langs IJsselzicht in Oostgaarde. Dat is wel de afspraak met de gemeente. Ook hier weer, wordt het anders dan krijgt men dat op tijd te horen.
    8
    De derde nieuwe buurtbus staat nog stil op de RET garage Sluisjesdijk vanwege ontbrekende papieren en kentekenplaten. Deze worden begin volgende week wel verwacht.

    KLACHTEN RET

    Van meerdere kanten ontvangen wij thans berichten dat de lijn 605 van 15.05 uur afgelopen maandag 10 en dinsdag 11 januari niet zouden hebben gereden. De haltetijden op Capelle Centrum staan allemaal goed hebben we geconstateerd. Het is ook nog eens een starthalte voor buslijn 605 en we staan op het elektronische bord daar. Dus heel vreemd? Weet iemand of en waarom er iets aan de hand is geweest daar en op dat tijdstip?

    VERTREKTIJDEN BUS B2 foutief in de planning

    In het planningssysteem bleek dat de vertrektijden vanaf de gemeentewerf voor zowel de ochtend als de middagdienst foutief (te laat) stonden vermeld. Beide tijden zijn nu aangepast. In realiteit moeten deze bussen circa 3 minuten eerder vertrekken dan eerst was aangegeven op de emails aan chauffeurs.  Willen de chauffeurs die de komende dagen de B2 gaan rijden nog even hun echte aanvangstijd vanaf de gemeentewerf bekijken en hun eigen agenda aanpassen en eerder verschijnen op de werf svp? Met excuses

    • Codes instellingen lichtkrant per 10 januari 2022
      • 35 = lijn 607 : Capelle Centrum – Capelsebrug v.v.
      • 34 = lijn 606 : Capelle Centrum naar IJsselland Ziekenhuis en verder (route  met de klok mee)
      • 33 = Lijn 605 : Capelle Centrum naar Schollevaar en verder (route tegen de klok in)
      • 32 = Sorry, geen dienst…
    • Gratis reizen voor kleine kinderen
    • Met ingang van 1 januari 2022 mogen Rotterdamse jonge kinderen tussen de 4 en 11 jaar gratis reizen in het openbaar vervoer. Hoewel het in principe alleen geldt voor Rotterdamse kinderen, geldt het wel voor het GEHELE vervoersgebied van de RET, dus ook in Capelle aan den IJssel. Deze kinderen moeten wel normaal in- en uitchecken met (een voor hen gratis te verkrijgen) OV Chipcard. Verder moeten ze zijn begeleid door een andere, betalende reiziger.
    • Omleidingen Operalaan en Hermitage in Schollevaar 
    • Met ingang van 10 januari 2022 worden beide wegen in Schollevaar afgesloten door wegopbrekingen. Dit geldt voor de twee haltes daar en voor onbepaalde tijd, maar dit zal maanden gaan duren. De bussen rijden daarom vanaf de Burgemeester Beresteijnlaan rechtdoor naar de nieuwe rotonde en nemen de tweede afslag rechts richting NS station Schollevaar. Dit geldt voor beide rijrichtingen 605 en 606 in Schollevaar.
      We rijden dus NIET naar de Action om daar weer te keren met de bus. (Jammer voor de passagiers daar.)
    • CONCEPT Planning januari 2022 gereed
      De concept planning januari 2022 is gereed voor aanpassingen. Geprobeerd is om iedereen minimaal 3 maal in deze maand te laten rijden. Omdat in de eerste week van januari bus3 nog niet rijdt, zijn er 10 diensten minder nodig, dus 10 chauffeurs minder.
    • Alle diensten op je mobiel??
      Er is een speciale webpagina gemaakt, bedoeld om in de bus op je mobiel de dienstritten te kunnen zien. Dit is speciaal bestemd voor chauffeurs die bij stilstand onderweg de juiste route en tijden willen opzoeken. Zet de link vast als bladwijzer in de browser van je mobiel dan kan je ze makkelijk opvragen.
      De link is www.buurtbuscapelle.nl/mobiel .
    • De route door AlexanderpolderDe nieuwe route van en naar het IJsselland Ziekenhuis in het Rotterdamse Prins Alexanderpolder gaat dus NIET direct over de Alexanderlaan (zoals eerder gemeld) maar door de straten van Alexanderpolder.
      Bij de stoplichten van de Alexanderlaan ga je daarom rechtdoor rijd een route door Alexanderpolder (langs de Action en het zwembad en keer je weer terug naar de stoplichten van de Alexanderlaan.
      Zo ontloop je dus de Alexanderlaan maar je rijdt de weg parallel aan de Alexanderlaan. Dit is de route van de huidige lijn 37 die vervalt per 10 januari 2022 en door ons wordt overgenomen.
      Zie hieronder de schets
    • Overzichten 2022 van alle haltes en haltetijden 605, 606 en 607Op de website www.ret.nl staan sinds vandaag de nieuwe haltetijden per 10 januari 2022 gepubliceerd. Op deze website staat echter een fout in de route van buslijn 607.
      Daarom worden alvast de twee buslijnen 605 en 606 zowel de haltes als alle haltetijden hieronder weergegeven (in PDF). Let er op dat we in Rotterdam Alexanderpolder ook door de wijk rijden (zie de straatnamen). We nemen daar dus niet de Prinselaan. zoals gemeld tijdens de routeverkenningen in november.

      Alle haltetijden DOWNLOADEN

      RET RET buslijnen 605, 606 en 607 voor passagiers per 10 januari 2022 landscape (in PDF)

      Naar archief 2021

      n.b. Deze bestanden kunnen uiteraard worden gedownload naar de eigen PC.

Total Page Visits: 1573 - Today Page Visits: 2